Veilig trainen

De onderstaande maatregelen gelden zolang de situatie dat vraagt (bron: JBN en NOC*NSF).

  • Gebruik je gezond verstand. Als je klachten hebt (loopneus, niesen, licht hoesten, keelpijn, verhoging of koorts, verlies van reuk of smaak), kom je niet trainen en laat je je testen.

  • Als je je laat testen en de uitslag is positief, meld je dat bij de trainer. Jij en iedereen met wie je recent hebt getraind, blijft 10 dagen thuis. Dat kan betekenen dat 1 of 2 trainingen uitvallen.

  • Was voor en na de training je handen.

  • Hou in de kleedkamer voldoende afstand.

  • Als je tijdens de training klachten krijgt (zie hierboven), ga je direct naar huis.

  • We trainen zoveel mogelijk met geopende deuren, om zoveel mogelijk buitenlucht binnen te laten.

  • Wanneer je op de mat zit, hou je minstens 1.5 m afstand van de andere aikidoka.

  • Tijdens de voorbereidende oefeningen, hou je eveneens minstens 1.5 m afstand.

  • Bij het uitvoeren van aikidotechnieken kun je geen afstand houden. Praat niet op die momenten.

  • Als je iets wil bespreken, met je trainingspartner of de trainer, hou je eveneens voldoende afstand.

  • Train altijd op lage of matige intensiteit.

  • Kiai en hardop tellen zijn niet toegestaan.

  • Gebruik een kleine handdoek (of vergelijkbaar) om je gezicht af te vegen en niet de mouw van je dogi.

Daarnaast zullen we bepaalde technieken niet of aangepast uitvoeren; denk bijvoorbeeld aan zittende eindvormen van klemmen. Ook zullen we vaker met jo en bokken trainen dan gebruikelijk.